|
Demo gry to darmowo rozprowadzana demonstracja lub przegląd
nadchodzącej lub niedawno wydanej gry komputerowej lub wideo.
Dema są zazwyczaj wydawane przez wydawcę danej gry w celu zapoznania konsumentów
z grą, aby mogli zdecydować o jej zakupie. Dema często wydawane są na płytach
dołączanych do czasopism, lecz ze względu na coraz szerszy dostęp do Internetu
coraz mniej na płytach pokazuje się dem na rzecz pełnych gier. Wraz z rozwojem
serwisów konsolowych, takich jak Xbox Live, dema można ściągać bezpośrednio z
Internetu wprost na dysk twardy konsoli.
Producenci konsol również często wydają wraz z nowymi konsolami dema gier
prezentujące możliwości konsol.
Na początku lat 90. dystrybucja shareware była popularną metodą publikacji gier
przez wydawców, również dla nowych (w tamtym czasie) firm na rynku, jak Apogee
(teraz 3D Realms), Epic Megagames (teraz Epic Games) czy id Software. Shareware
dawało klientom możliwość sprawdzenia części gry, zwykle "obciętej" do
pierwszego rozdziału lub "epizodu", przed jej kupieniem. Wiele gier dostępnych
było na jednej dyskietce 5 1/4" oraz, później, na 3.5", często kosztując po parę
dolarów każda. Ponieważ same wersje shareware były darmowe, koszt pokrywał
jedynie wartość dyskietki i jakiekolwiek opakowanie. Z powodu rosnącej wielkości
gier w połowie lat 90. niepraktyczne stało się umieszczanie ich na dyskietce.
Wtedy też wydawcy i producenci rozpoczęli wypieranie wersji shareware'owych
demami gier (często zawierającymi jeden lub dwa poziomy), dystrybuowanymi za
darmo z płytami CD dodawanymi do czasopism o tematyce gier komputerowych oraz
umieszczali je w Internecie.
Shareware było metodą dystrybucji wielu wczesnych gier first person shooter (FPS)
jak Wolfenstein 3D czy Doom.
Istnieje techniczna różnica pomiędzy wersjami shareware a demami. Do lat 90. gry
shareware mogły być łatwo zaktualizowane do pełnych wersji poprzez dodanie
brakujących epizodów. Dema to zazwyczaj samodzielne programy, których nie można
aktualizować poprzez instalację gry w tym samym folderze. Dobrym przykładem jest
shareware'owa wersja gry Descent i demo jej następczyni, Descent II. W przypadku
tej pierwszej gracz mógł nadpisać pliki z pełnej wersji na wersję shareware nie
tracąc zapisanych stanów gry, czego już nie dało się zrobić w demie Descent II.
|
|
|
|